Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00012 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Babetta 50 typ 28

  [Historie]     [Popis]     [Schéma - Babettka 28]


BABETTA 50 typ 228 se stala novým slovenským průkopníkem v oblasti mopedů, který přišel na svět po  slavné éře mopedů STADIONU a JAWETA, po níž přišla dlouhá léta čekání na nový Slovenský moped.
A pak to přišlo. Ze slovenské hory MANÍN začal v roce 1970 foukal čerstvý vánek v podobě převratného mopedu, který se začal vyrábět v Povážské Bystrici. V ní vznikla celá řada československých motocyklů značek MANET, TATRAN a především JAWA se svou řadou Pionýru a Devadesátek. V roce 1970 přišel na náš trh nový moped s názvem BABETTA s typovým označením 228, lidově nazývaný tranzistor, z důvodu nového tranzistorového zapalování, které bylo bezkontaktní, a tudíž nevyžadovalo údržbu zapalovacího kladíveka. Stačilo při dané vzdálenosti před horní úvratí nařídit obě rysky na statoru a rotoru proti sobě, pootočit 1mm zpátky a předstih byl seřízen. Další novinkou zcela nové konstrukce byla samočinná spojka, která měla princip odstředivé síly reagující na otáčky motoru. Když se zvýšili otáčky motoru, tak tři rychlostní čelisti spojené s pružinkami se roztáhli a pomocí odstředivé síly se přitlačily zevnitř spojkového koše, který byl spjat se svým sekundárním řetězovým kolečkem. Při startování motoru se šlapkami roztočilo zadní kolo, které svou hnací sílu převedlo zpátky do motoru, kde se ve spojkovém koši roztáhly dvě startovací čelisti spojené vzájemně pružinkami, které roztočily spojkový koš se třemi rozjezdovými čelistmi. Pro startováni za studena byl karburátor opatřen přívěrou vzduchu. Ta se při použití zamačkala dovnitř karburátoru, a pak stačilo zatáhnou za plynovou rukověť a přívěra se automaticky otevřela. Celý princip automatické přívěry byl v tom, že jak se zatáhlo jen částečně za plynovou rukověť přívěra se otevřela částečně. Při plném zatáhnutí rukověti se západka v karburátoru zatáhla a přívěra, která byla přitáhnuta pružinkou, se vrátila do své otevřené polohy. Pro vypnutí motoru sloužil dekompresor, který sloužil i pro snadné nastartování. Stačilo zatáhnout za páčku na levé straně řídítek přidat málo plynu a moped byl připraven sloužit svému majiteli. Kola měla velikost 23 palců. Ve předu kolo dostalo na každé straně tlumeni pomoci vinuté pružiny, které pohltilo většinu nerovností. Vzadu bylo kolo neodpruženo. Originálním detailem této Babetty byli vertikálními dráty připevněné k zadnímu blatníku, které zabraňovali případnému zacuchání oděvu do zadního ráfku. Sedlo se dalo podle výšky jezdce upravit posunutím nosné trubky buď nahoru nebo dolů. BABETTA 228 (TRANZISTOR) se prodávala za 2.700 korun československých. Cena, za kterou byl tento první moped se Slovenska prodáván, byla na svou dobu vysoká, ale i tak se dokázal prosadit díky pohodlné a bezstarostné jízdě. V roce 1974 byl nahrazen novým typem BABETTA 207.


 


 
Vygenerováno: 5:23:03 13.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17