Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00068 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Čezeta 125 typ B

  [Historie]     [Popis]     [Katalog - Vydán 1957]     [Návod]


 

ČZ 125 Typ A Poválečná historie tohoto legendárního obsahu patřila k největšímu Strakonickému tažení v dějinách ČÍZI. To začalo v průběhu osudné druhé světové války, která uvalila zatmění na náš celý motocyklový průmysl. Po dobu okupace, kdy se stateční vlastenci Zbrojovky ze Strakonic nezalekli ani nacistů, se podařilo připravit tajně nový motocykl ČZ 125 typ B. A pak to přišlo, byli jsem osvobozeni od nacistů rudými bratry po boku amerických kovbojů. A tak se dala Strakonická zbrojovka roce 1945 do práce nejprve začali z výrobou předválečných motocyklu především motocyklem ČZ 125 A, který byl převzat z Holandské verze motokola o obsahu 98. Byl mu upraven válec s větším vrtáním a se dvěma výfukovými vývody o objemu 125 cmm. Šlapky byly vyměněny za startovací páku na levé straně motoru. Přední část měla tuhou vidlici odpruženou jednou centrální vinutou pružinou (Paralogramová vidlice). Kola byla vyměněna za 19 palcová, kdežto u 98 byla 26 palcová. ČEZETA 125 A se vyráběla do roku 1646, kdy byla nahrazena zcela novým typem 125/B. 


 

ČZ 125 Typ B přišel v roce 1946 se zcela novým motorem s třemi rychlostmi ovládanými již nožním řazením. Sekundární řetězový převod byl přesunut na pravou stranu motocyklu kde byl hraněn důmyslným hraničen na němž byla uchycená hustilka. Páka pro startováni spolu s řazeným rychlostních stupňů byla umístněna po levé straně. Na pravé straně byl důmyslně umístněn ukazatel zařazených rychlosti Přední část tvořila jednoduchá tuhá vidlice s jednou centrální vinutou pružinou spolu s novým tvarem pláště předního světla doplněného o tachometr. Palivová nádrž dostala novou podobu spolu se schránkou po levé straně nářadí.. Tento pozoruhodný motocykl se nejen proslavil svou jednoduchostí a dobrýma jízdníma vlastnostmi. Ale též přispěl k získaní v roce 1947 k prvnímu Československému vítězství v podobě stříbrné vázy v Šestidenní motocyklové soutěží. V roce 1948 byl tento typ zdokonalen modelem 125/T.


ČZ 125 Typ T se vyráběla od roku 1948 s novou přední teleskopickou vidlicí tlumenou pomocí dvou vinutých pružin na každé straně vidlice. Dolní kluzáky teleskopické vidlice byly chráněny pryžovými manžetami. Téčko se vyrábělo s několika změnami. První série byla původní. Druhá série od čísla stroje 1250 měla změněné blatníky a přední kolo spolu s teleskopickou vidlicí. Třetí série se od druhé lišila změnou klikové hřídele, nožním řazením a vypínáním spojky. Čtvrtá série měla pozměněn řetěz a převodník s koly o ½ x 5/16. Po těchto úpravách přišel v roce 1950 poslední typ 150/C.




ČZ 125 Typ C dostala v roce 1950 hned dva nové prvky.Byl to především přepracovaný motor s tří rychlostní převodovkou a spojkou v olejové lázni. Motor získal velmi povedený design, který měl velice vhodně vyřešen kryt karburátoru spolu s filtrem sání s přívěrou pro studené starty. Setrvačníkové magnetko bylo stejné jak u typu T, mělo dvě světelné cívky, které tlumila tlumivka ukrytá v přední masce světla. Třetí cívka sloužila pro zapalování a byla přímo vyvedena zapalovacím kabelem ke svíčce. K zastavení motoru sloužil originální knoflík, který po po zamáčknutí nohou na pravé straně pod válcem zkratoval celou zapalovací soustavu. Zadní tlumicí jednotku se vyráběla se začátku bez odpružení tak jak to bylo u typu T. Po ní přisel nový prvek Zadního odpružení v podobě dvou teleskopických tlumičů stejné konstrukce jako u známého Péráků. Sedlo mělo nový pogumovaný tvar s jednou centrální vinutou pružinou, to vše si vyžádalo nový tvar palivové nádrži. Zadní blatník byl opatřen nosičem, který mohl být nahrazen dvoj sedlem. Pro tuto kombinaci byly do vnitřního závitu rámu zašroubované stupačky. Vše jezdilo na devatenácti palcových kolech s jednostrannými bubny. Po skončení výroby přišla jednotná řada, která byla známá svou spoluprací mezi ČZ a JAWOU, která přinesla 125 a 150 v podobně kývaček.

 


 
Vygenerováno: 18:40:59 14.12.2018 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17