Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00001 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Čezeta 175 typ 501

  [Historie]     [Popis klasik]    [Popis pro startét]     [Schéma - bez starteru]    [Schéma - pro starter]     [Katalog]     [Příručka]


 

ČEZETA 175 Typ 501/01 byl skútrem, který se stal prvním průkopníkem v sériové výrobě skútrů u nás. Tento unikátní skútr se začal vyráběl v roce 1957. Vyráběly ho České závody motocyklové, národní podnik Strakonice, v pobočce Českých Budějovicích. Skútr se hned na začátku zapsal do přední strakonické elity motocyklů díky své originální podobě, která byla na svoji dobu něčím převratným, něčím co se nedalo na silnicích jen tak přehlédnout. A tak není divu, že pro svoji krásu a velikost nesoucí se na malých kolečkách dostal svou lidovou přezdívku PRASE.
Tento skútr byl stvořen z nosné karosérie, v níž byl zespoda vložen motor, který pochází z modelu JAWAČZ 175 typ 356. Byl zcela stejný jen dostal navíc dvoupákové provedení pro řazení a startování. Nový karburátor Jikov 2924 SD 14 b s plovákovou komorou ve tvaru obdélníku se staral, aby tento drobeček jezdil jak má. Kartery motoru zůstaly beze změn jen dostal na pravý karter opěrný držák pro lanovod zadní brzdy, na který byla vyříznuta drážka pro upevnění. Elektroinstalace byla též převzata od JAWY 175 typ 356 spolu s kovovou spínací skřínkou, která byla umístěná v odklápěcích dvířkách, na nichž se zezadu nacházely držáčky pro rezervní žárovky a pojistku. Za odklopenými dvířky se ukrýval zámeček, se kterým se dala zablokovat řídítka pro neoprávněnou obsluhu. Po obou stranách příčného chrániče nohou se v dolní části nacházejí schránky pro nejrůznější drobné předměty. Tento příčný chránič skútru byl vyveden až do úrovně řídítek, pod kterými se nacházel panel s tachometrem a mechanickými hodinami, které se natahovaly zespod vnitřního prostoru spínací skřínky. Další odkládací prostor na nářadí a baterii se nacházel pod sedlem. Na přední časti byla důmyslně umístěná nádrž na palivo, která sloužila částečně jako součást předního blatníku a částečně jako nosná část, na které byl připevněn nosič zavazadel. Nádrž v přední části byla chráněna pro náhodné střety při manévrování skútru masivním nárazníkem. Přední vidlice byla tvořena kyvnou vidlicí, která byla tlumena dvěma gumovými bloky a jedním tlumičem. Zadní vidlice byla tvořena jednoramennou kyvnou vidlicí, která tvořila jeden celek s chráničem řetězu s jeho automatickým napínákem.
Od roku 1958 se skútru změnila podoba přední části. Na nádrž se začal montovat nosič zavazadel spolu s novým plastovým znakem ČEZETY. Zadní kyvná vidlice dostala jeden olejový tlumič pro lepší pohodlí. Koncovky výfuku se vyměnily z klasických rybin za nové doutníkové koncovky. Tento výtečný skútr se v té době prodával za 8.000 korun československých a později byl vylepšen o typ 501/03. 

ČEZETA 175 Typ 501/03 byl skútr zas o něco lepší. Byl vybaven ventilátorem, který sloužil pro lepší ochlazování válce. Ten byl umístěn na levé straně víka motoru a byl poháněn klikovým mechanizmem přes klínový řemen. S tím souvisí i pozměnění levého víka motoru spolu s kartery. Válec měl změněné žebrování a hlava válce měla příčné žebrování se šikmo uloženou svíčkou pro lepší přístup. Postranní dvířka motoru měla nový tvar pro lepší nasávání vzduchu. Karburátor byl též zcela nové konstrukce. Byl opatřen sytičem, který byl vyveden na levé straně u řídítek. Spojka získala nový nosník s páčkou pro její lepší vypínání. Elektroinstalace byla změněná v tom, že spínací skřínka měla podobu bošáku a byla přesunutá pod řídítka. Dvířka byla vyměněná za dvířka se zámečkem pro uzamknutí. Těchto skútrů bylo vyrobeno 43.000 kusů ve dvoubarevném provedení. Později byla ČEZETA 175 typ 501/03 nahrazena typem 501/05.

ČEZETA 175 Typ 501/05 měl oproti svému předchůdci zcela odlišnou kompletní elektroinstalaci, která spočívala ve dvanácti voltovém dynamu se spouštěčem vyžadujícím nové kartery a klikový mechanizmus. Startér byl spouštěn dvěma bateriemi 6V-12AH ukrytými pod sedlem a byl zapínán novou elektrickou spínací skřínkou. Motor se dal nastartovat i nožní pákou, která se buď ponechala, nebo se dala vysadit z řadící osy a uložit do prostoru pod sedlem. Pro lepší chlazení válce motoru byl použit ventilátor umístěný na levé straně víka motoru poháněný klikovým mechanizmem napojeným na klínový řemen. 



Na zvláštní objednávku se montovalo kompletní rezervní kolo spolu se třemi držáky, které se připevnily nad státní poznávací značku. Pro zákazníky, kteří chtěli mít jistotu při dlouhých cestách s tímto drobečkem. Pro náročnější cesty ve třech nebo kdo požadoval lepší komfort, se dal přikoupit postranní vozík neboli sajdcara značky DRUZETA vyráběná v obci Štiřín. Pro nadměrný náklad byl nabízen jednokolový vozík značka PAV 40 C s možností o rozšířeni o zahrádku. Dále to byl jednoduchý plexisklový štít, který byl však pro svou nevýhodu v netěsnosti ve spodní časti mezi kastlí a plexisklem, odkud protékala voda přímo na řidiče, nahrazen v roce 1960 novým plexisklem národního podniku Okula v Nýrsku. Problém vyřešil tím, že mezi karosérii a plexisklo připevnil štít, který utěsnil spodek plexiskla. Tím se změnila celá podoba plexiskla i jeho držáků. Plexisklový štít byl vyroben ze čtyřmilimetrového plexiskla a stál v té době 295 korun československých. 

 

Výroba těchto klasických dvou výfukových skútrů s označením 501 skončila roce 1959, kdy byla nahrazena typem 502, který se stal nejrychlejší sériově vyráběným skútrem v Československu.
 

 


 
Vygenerováno: 18:43:22 29.04.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17