Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00018 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Jawa 250 typ 559

  [Historie]     [Popis]     [Schéma - Panelka]     [Katalog - Panelka]     [Návod - Vydáno 1963 559/2]


  Panelka se vyráběla od října roku 1962. Tato Jawička se postarala o další lidový název v historii JAWY, který vznikl díky horní masce předního světla táhnoucí se do stran až ke konci řídítek. Pro panelový vzhled právě tohoto krytu dostala lidový název PANELKA. K tomuto vzhledu patří zcela nový tachometr, který se doposud vyráběl kruhového tvaru. Nyní ho nahradil tachometr oválný se zabudovanými žárovkami pro osvětlení a s kontrolkami pro dobíjení a polohu neutrál. Spínací skřínka byla vyměněna za novější s vložkou Fab s patentním klíčkem pro lepší zabezpečení. To nejcennější na Panelce byl motor. Měl 14 koní oproti svému předchůdci JAWĚ 250/353-04, který měl jen 12 koní. Vděčí zato zcela nový pístu a válec s většími sacími kanály, které jsou v převážné části ve válci a jen z malé části v karterech motoru. Karburátor byl připevněn přímo na válec a měl novou konstrukci se sytičem ovládaném u pravé rukověti plynu, v které byla zabudována otočná objímka. Kvůli výšce válce se změnila výfuková kolena, která byla nyní viší a kratší , a byla připevněna k válci pomocí převlečných matic šroubovaných dovnitř válce oproti svému předchůdci, u kterého se šroubovaly na venkovní závit válce.
Nový klikový mechanismus byl větší a uchycený na třech ložiskách. U první série byla ještě ložiska dvě na každé straně a jedno bez jakýchkoliv výrazných změn na karterech. Spolu se dvěma ložisky na klice se u první série montovala hlava válce se svíčkou, která měla uložení na našikmo. Další podstatnou změnou byly schránky, které šlo otevřít jen po odemčení sedla. To se muselo nejdříve nadzvednou, aby se daly odjistit pružné plíšky, které zabraňovali otevření schránek zvenčí. Poprvé se objevily na Jawičkách zadní světla z průsvitného červeného polystyrénu. JAWA 250 typ 559/02 se vyráběl do roku 1965, kdy byla nahrazena typem JAWA typ 559/04.

JPanelka byl motocykl, který se vyráběl od konce roku 1964 do začátku roku 1969 v Týnci nad Sázavou. Motocykl byl na první pohled naprosto stejný jako jeho předchůdce JAWA 250 typ 559/02, jen měl několik věcí navíc. Byla to nová rozeta s náboji kol spolu s brzdovými čelistmi. Rozeta byla opatřena gumovým obložením pro drážky spojující střed zadního kola. Tímto důmyslným vylepšením se docílilo jemnějšího převodu síly mezi rozetou a kolem, a především též zvýšení životnosti hnací soustavy. Náboje obou kol získaly větší žebrování, které bylo nejen hezčí naoko, ale též se díky svým vyčnívajícím žebrům celý náboj lépe ochlazoval. S těmito novými náboji kol přišla také nová konstrukce brzdných čelistí. Nová byla i přední teleskopická vidlice, na které byl zachycen tlumicí systém zespodu kluzáku. Motor prodělal změnu jen ve spojkovém mechanismu, který získal lepší přítlačák spojky s novými plechovými lamelami, korkové lamely zůstaly beze změn. Vypínač spojky (automat) spolu s vačkou byly pozměněny za nové, které zaručovaly přesnější vypínaní spojky. Tento motocykl se prodával v roce 1968 za 10.000 korun československých a vyráběl se do roku 1974, kde ho nahradila JAWA 250 typ 592. 


      
Další typy, které JAWA vyráběla od roku 1965 pro své zahraniční zákazníky a pro atypické účely:

- 559/04/01: Motocykl určený pro připojení postranního vozíku WELOREX typ 560,
- 559/04/04: Motocykl pro vývoz do Velké Británie (GP),
- 559/04/05: Motocykl určený pro země s větší prašností,
- 559/04/06: Motocykl pro vývoz do západního Německa (NSR),
- 559/04/08: Motocykl s dvojitým řízením určený pro výuku v autoškole,
- 559/04/09: Motocykl pro vývoz do Iránu určený pro policii,
- 559/06: Střídavý generátor elektrického proudu s usměrňovačem,
- 559/07: Motocykl pro vývoz do Sovětského Svazu (SSSR), ten měl pozměn karburátor bez sytiče a nový přední blatník s ostřejšími hranami.

 


 
Vygenerováno: 18:31:37 14.12.2018 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17