Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00064 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Jawa 50 typ 550

  [Historie]     [Popis]     [Schéma - Pařízek]     [Katalog - platí od č.motoru 10001]     [Návod]


JAWA 50 Typ 550

JAWA 50 Typ 550 se v roce 1955 stal prvním sériově vyráběným  motocyklem neboli mopedem o obsahu  50 ccm v naší historii. Na to, že to bylo napoprvé, se tento výtečný  motocykl přezdívaný PAŘEZ, díky svému sedlu jakoby trčícímu na mezi, povedl. Jeho historie začala v JAWĚ v závodě 9. května, kde vznikla základní myšlenka podoby tohoto výtečného motocyklu. První verze byla opatřená šlapkami, které však byly vzápětí vyměněny za řadící a startovací páku. Po pečlivé přípravě, kdy byla JAWA 550 hotova a připravena pro sériovou výrobu, bylo rozhodnuto tehdejšími státními orgány a ministerstvem průmyslu převést výrobu do závodu Klementa Gottwalda v Povážské Bystrci na Slovensku, kde do roku 1951 byli vyráběny slavné MANETY 90. Důvod byl zřejmý - rozmístnit rovnoměrně výrobu motocyklů na obě poloviny československé republiky. Tím se otvírá v historii JAWY velké třicetileté slovenské tažení PIONÝRŮ, které se zrodilo v Povážské Bystrici. Zde přišla na svět celá řada pionýrů počínajících od typu 550, 555, 05, 20, 21 až do typ 23 Mustang, který v roce 1982 ukončil tuto dlouhou etapu Pionýrů. Konstrukce rámu se skládala z kolébkového rámu, ve kterém byl zavěšen zespod vzduchem chlazený dvoudobý motor s vratným vyplachováním. Motor měl svůj ležatý válec s litinovým žebrováním, hlava válce byla vyrobená z hliníku. Karburátor se montoval na levou stranu spolu s odkapávací miskou. Karburátor byl opatřen hliníkovým otočným tělesem, kterým se  redukovalo sáni dle potřeby. Pro přeplavování karburátoru sloužilo táhlo vyvedené přes kapotáž, za které stačilo zatáhnout a karburátor se přeplavil. Tento karburátor se velice dobře osvědčil při spotřebě benzinu, avšak měl jednu skrytou vadu, často se zanášel nečistotami. A tak ke konci výroby byl nahrazen jiným karburátorem montovaným na pravé straně s přeplavovacím kolíčkem vyvedením přes kapotáž a s filtrem opatřeným zobáčkem pro otevírání. To vše bylo ukryté pod šasi, které se dalo vepředu nad válcem otevřít na obě strany, kde byl přístup ke karburátoru a zapalovací cívce. Převodovka motoru se skládala ze třech rychlostních stupňů se dvěma neutrály. V olejové lázni se nacházela jedna spojková lamela, která měla ze začátku vnitřní průměr usazený v ložisku, které bylo později nahrazeno mosazným středem. O přívod napětí se staralo magneto, které dodávalo energii pro přední a zadní  světlo tlumené světelnou tlumivkou ukrytou v přední masce světla. O napájení klaksonu se starala ze začátku baterie v podobě dvou plochých článku. Později již bylo magneto přizpůsobené pro zásobováni i klaksonu, který tak již nemusel být napájen přes baterie. magneto spolu se sekundárním převodem bylo zakryto hliníkovým deklem, ve kterém byl zabudován přítlačný mechanismus spojky. Pod motorem byl veden výfuk, který byl přišroubován zespoda válce a protažen až na konec motoru, kde je plechový zobáček, do kterého je uchycen stojánek v pohotovostní pozici. Přední vidlice byla teleskopická, uložená v silonových pouzdrech a chráněná gumovými manžety. Přední světlo bylo uloženo v dvoudílné plechové masce se spínací skřínkou, ve které nebyl zabudován tachometr, ten byl montován až na následníka s typovým označením 555. Zadní  vidlice byla odpružena jednou vinutou pružinou schovanou pod sedlem. Po odklopení sedla se zde nacházela schránka na nářadí, hustilku a baterii. Kola byla o rozměrech 16/2,5 palců s jednostrannými náboji a jednoduchými bubnovými brzdami. Jawa 550 se během své výroby zdokonalovala, a tak po dobu výroby měla odlišné některé detaily. Patřili mezi ně vyražené proužky v plechu, které se nacházely na zadní části šasi mezi sedlem a motorem, palivová nádrž se zpočátku montovala bez prolisu značky JAWA, nýbrž logo bylo jen namalované. Řidítka byla zpočátku montována v podobě klasické vlaštovky, po níž přišla klasická řidítka rovná s mírným obloukem. Dalším detailem je držadlo za sedlem pro lepší nandávání motocyklu na stojánek.
Tento Pionýr patřící do kategorie vlasteneckých pokladů se prodával v roce 1955 za 2.700 korun československých. JAWA 50 Typ 550 se vyráběl v provedení STANDART A DELUX, jehož výroba skončila v roce 1958, kdy ho nahradil JAWA 50 typ 555.


 
Vygenerováno: 18:34:22 14.12.2018 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17