Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00099 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Manet 100 typ 01

  [Historie]     [Popis]     [Schéma - Máňa]     [Katalog - 3.vydaní 1959]     [Návod - Vydáno 1958]


MANET 100 Typ 01 odstartoval svou skútrovou kariéru v roce 1958 na Slovensku v Povážské Bystrici. Byl to druhý a poslední výrobce skútru u nás v Československu. Konkurencí jí byl od roku 1957 skútr ČEZETA 501 o obsahu 175 cmm, který byl znám svým předním čumákem, ve kterém byla umístěna palivová nádrž. Zato skútr Manet měl  palivovou nádrž umístněnou v zadní části skútru pod sedlem. Celou zadní část tvořil blatník který se po odšroubování a odpojení elektrické koncovky spojující zadní světla a blinkry, zvedla a pod ní se schovává to nejcennější. Dvoutaktní Motor s nuceným chlazením, který byl zcela nové konstrukce, opatřen dynamo startérem, na kterém byla po celém obvodě přichycená příční žebra a ty se staraly o funkci větráku. Na ventilátor byl napojen plechový plášť válce a hlavy které měl za úkol rozptýlit rovnoměrně čerstvý vzduch po celém válci . Plášť válce a hlavy sloužil jako nosník pro přichycení zapalovací cívky spolu s kondenzátorem. Karburátor byl opatřen pro lepší studený start sytičem, ten se ovládal pomocí táhla pod řídítky. Karburátor byl napojen na plechový vzduchový tlumič sání opatřen drátěnkou, přes kterou byl vzduch filtrován. Motor měl čtyřstupňovou převodovkou opatřenou  primárním převodem spojenou kliku a spojkového koše pomocí Duplex řetězu. Spojkový koš byl vylepšen o středové jehlové ložisko to nahradilo klasickou ocelovou čep. Spojka byla ovládaná pomocí mechanismu, který je umístěn na levém deklu motoru. Na pravém deklu dynama, který je součást ventilátoru se nachází víčko pod kterým je ukryt přerušovač zapalování. Obě strany jsou snadno přístupné pro seřízení předstihu, karburátoru a spojky. Jen stáčí vsunout kliček od bošáku do dvířek levé nebo pravé strany zadní kapotáže. S motorem souvisí 12 Voltová elektro instalace která byla druhou lahůdkou tohoto stroje. Ta byla rozdělená do čtyř okruhu které byly samostatně jištěny  porcelánovými pojistky, ty se nacházely po odundáni krytu pod řídítky. U pojistek se nacházel přerušovač blinkru a spínací relé spolu s odporem. Pod touto elektrickou skříni se nacházely dva 6 voltové akumulátory, které se staraly o spuštění motoru pomocí startéru, který současně slouží jako dynamo. K ovládaní elektro výzbroje slouží otočné přepínače na řidítkách pro světla, blinkry a elektrickou houkačkou. Řídítka byla z hliníkového odlitku a opatřeny drážkami na který byl připevněn plexi štít. No a to vše je postaveno na čtrnácti palcových pneumatikách oproti svému konkurentovi ČEZETĚ 501-502, která jezdil ještě na menších kolech o rozměru dvanácti palců. Pro zaparkování se dal použít stojánek dvouramenný anebo jednoramenný(policajt) který byl součást každého MANETA. Přední kolo je pruženo  centrální jednou vinutou pružinou  s kapalinovým tlumičem. Zadní kolo získalo dvě vinuté pružiny s jedním kapalinovým tlumičem. MANET 100 typ 01 byl vzápětí zdokonalován o MANETA 100 typ 01/A který, dostal zvýšené plexi o 9 cm. Motor byl zdokonalen o spojkový koš který, byl upraven ze tří lamel na čtyři korkové lamely. MANET 100 typ 01/B již měl zdokonalený rám v podobě zvětšeného průměru hlavní nosné trubky z 45 na 55mm. Přední a zadní teleskopická vidlice měla dříve uložené v bronzových pouzdrech, od tohoto typu 01/B již byly uloženy v gumových pouzdrech. První skútr ze Slovenska MANET 100 typ 01/B se prodával v roce 1965 za 4.800 korun československých. V roce 1964 byl nahrazen mezitypem MANETE 125 typ 03.

 


 
Vygenerováno: 19:16:00 14.12.2018 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17