Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00087 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Stadion 50 typ 22

  [Historie]     [Popis]     [Schéma - Staďák 22]     [Katalog - Vydáno 1961]     [Příručka]


 

STADION S-22 TYP 552 byl vylepšeným modelem STADION S-11. Moped vzniknul v národním podniku RAKOVNÍK s motorem z Českých Budějovic tak, jako jeho předchůdce Stadion S-11. Moped STADION S-22 získal zas o něco navíc, což udělalo z kozího dechu dospělého KOZLA. Přispěla k tomu přední část s teleskopickou vidlicí a blatníkem, který si vypůjčil od mopedu JAWETA, neboť se vzájemně se STADIONEM doplňovali. Řídítka byla oproti těm u předchůdce větší a byla opatřena po levé straně přepínačem světel a tlačítkem klaksonu. Palivová nádrž dostala nový tvar a obsah 5,5 litru. Zadní část se dočkala  kyvné vidlice odpružené dvěma tlumiči, jejichž venkovní plášť byl z hliníku. Sedlo bylo odklápěcí a pod ním se nacházel úložný prostor pro nejnutnější nářadí. Motor byl vylepšen o nový karburátor, ten si vyžádal změnu v karterech motoru, který již neměl prostor uvnitř karteru, takže byl nový karburátor vyveden nad kartery. Karburátor po obou stranách byl zakryt plastovým chráničem montovaným až od výrobního čísla rámu 10,001. Výfuk byl doutníkového tvaru s klasickým plechovým tlumičem.

STADION byl jednoduchý moped postavený na trubkovém rámu s přední vidlicí, která měla na obou stranách kyvná raménka. Raménka byla uchycena dole na konci přední vidlice, kde byla opřena o vinuté pružiny s gumovými dorazy. Nový tvar dostala zadní kyvná vidlice odpružená dvěma tlumiči. Vše poháněl dvoutaktní motor s dvourychlostní převodovkou a spojkou ponořenou v oleji, která byla uchycená na klikovým ustrojí. Převodovka byla ovládaná pohybem rukojeti na levé straně řídítek. Dopředu byl zařazen první převodový stupeň, uprostřed byl zařazen neutrál, vzadu byl druhý převodový stupeň. Vše jistila pojistka, která se ovládala vymáčknutím spojkové páčky se zalisovaným plíškem zapadávajícím do drážek v řídítkách. Proto, aby se docílilo přesného řazení, byl uprostřed na lanovodu štelovací šroub, který centroval pozici řadiče v motoru. Převodovka byla opatřena mechanizmem pro šlapaní, se kterým se dalo šlapat při vymáčknutí spojky stejným způsobem jako na kole s tím, že si bylo možné vybrat první či druhý převodový ztupěn podle terénu. Po levé straně motoru se nacházelo magnetko o výkonu 18W, které se skládalo ze dvou cívek. Jedna sloužila k zapalování a byla napojena na přerušovač, který udával jiskru vycházející přímo z kabelu od cívky ke svíčce. Ta druhá byla menší a poháněla klakson a zadní a přední světlo. Další užitečnou pomůckou byl dekompresor neboli chcípák, který sloužil ke zhasínání motoru nebo pro ulehčení startu. Obě kola dostala širší pneumatiky o rozměru 2,25 x 23 oproti STADIONU S-11, který měl rozměr pneumatik 2,0 x 23. Tento moped neboli Kozel se prodával za1.700 korun československých. STADION S-22 byl později modernizován na STADION S-23, který dostal sportovnější švih v podobě příčné nádrže mezi sedlem a řídítky, avšak byl vyráběn jen v malé sérii, která ukončila historii STADIONU v Československu

    


 
Vygenerováno: 19:09:35 14.12.2018 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17